Nyinflyttad?
Välkommen till vår förening!
Ansvar
Observera att ansvaret för lägenheten ligger kvar hos säljaren ända fram till tillträdesdagen, även om denne flyttat ut tidigare. Lägenheten får inte försämras på något sätt, och ev. reparationsfond får inte förbrukas. Därför bör du heller aldrig flytta in innan tillträdesdagen, även om du blir erbjuden, det kan bara skapa problem om någon olycka skulle inträffa
Besiktning av föreningen
Observera att den besiktning som många bostadsrättsföreningar gör i samband med att lägenheter byter innehavare enbart är till för föreningens egen skull, inte för köparens. Föreningen vill nämligen hålla koll på att medlemmarna verkligen sköter sitt underhållsansvar.
Reklamation
När det gäller reklamation av ett fel så har bostadsrättsköparen endast två år på sig från tillträdesdagen emedan den som köpt en fastighet har tio år. Vad man måste tänka på i sammanhanget är den ansvarsskillnad som föreligger mellan de båda boendeformerna. En fastighetsägare är ensam ansvarig för hela fastigheten, dvs tomten samt hela huskonstruktionen. En bostadsrättsinnehavare å sin sida är endast ansvarig för ytskiktet i lägenheten, inte själv konstruktionen, det finns dock undantag för det fall föreningen har ett kraftigt underskott. Det viktigaste att undersöka i en bostadsrätt är, årsredovisningen samt badrum och kök, vattenskador kan kosta åtskilligt att åtgärda resten är mest kosmetiskt.
Källor: Juristpunkten,
Borättupplysning
Bostadsrättstillägg
Hemförsäkring bör alla teckna som bor i bostadsrätt och även de som hyr i andra hand. Den försäkrar bl.a. din lösegendom såsom kläder, möbler, TV m.m. vid brand, inbrott och vattenskador. I hemförsäkringen ingår också ett ansvarsmoment för dig som privatperson. Hemförsäkringen tecknar du själv hos ett valfritt försäkringsbolag.
När man bor i och besitter en bostadsrätt har man eget ansvar för det inre i lägenheten. För att kunna få ut någon ersättning om något skulle gå sönder på ett eller annat sätt behövs det en bostadsrättsförsäkring.
Bostadsrättstillägget är en tilläggsförsäkring till den vanliga hemförsäkringen. Det som en bostadsrättstilläggsförsäkring kan komma att ersätta är skador på lägenheten. Men det gäller endast skador som du själv svarar för på grund av den underhållsskyldighet du har. Försäkringen kan även ersätta fast inredning som du eller tidigare ägare bekostat.
Källor: HSB
Internetleverantör
BRF Briljantens internetanslutning levereras av Bahnhof AB. Fiberanslutningen till fastigheten ger varje hushåll en hastighet på 1 Gigabit/s (Gb/s). Varje boende har även tillgång till 6 epost-konton, en hemsida med 3GB utrymme, 1 kostnadsfri .st-domän och kostnadsfri telefoni (kräver telefonidosa, samtalstrafik tillkommer). BRF Briljanten valde att premiera minimal grundavgift före ett utökat utbud av tjänster vilket gav oss en av de lägsta fasta avgifterna i landet.
För att bli uppkopplad ska det räcka att koppla in sin router eller dator direkt i nätverksuttaget (standard RJ45, CAT5E) med en nätverkssladd av typ RJ45 CAT5E eller CAT6 som går att få tag i hos alla elektronikleverantörer. Om bostaden ej tidigare blivit inkopplad så dirigeras man till Bahnhofs registreringssida där man matar in sitt personnummer och sin adress för att aktivera uppkopplingen vilket tar ca kvart.
Bredbandstjänst innefattar:
- 1000/1000Mbit/s överföringshastighet till varje hushåll
- Felanmälan och teknisk support, veckans alla dagar
- E-post konton, upp till 6 st
- E-post kan även läsas och skickas via webbmail
- Utrymme för hemsida, 3GB uttrymme
Television
BRF-briljanten är ett Tele2-hus, (tidigare ComHem-hus) och har tillgång till ett gratis grundutbud av kanaler. Det går att köpa större kanalpaket genom Tele2. Alla boende har tillgång till ComHem Play-appen där man kan se live-TV från sin mobil, både iOS och Android. Har man inte ett konto så måste man först gå igenom registreringsprocessen här: https://www.tele2.se/tv/play-grundutbud
Trivsel och ordningsregler
De regler och policyer som gäller för föreningens medlemmar hittar du under Informations-sidan.
Här finner du en översikt på ansvarsfördelningen mellan dig som medlem och föreningen. Titta över den så att du har en uppfattning om när du ska kontakta förvaltaren om hjälp med något då det avgör vem som har kostnadsansvar gällande reparation och service. Rollfördelningen löses med följande nyckel:
Målning av balkonggolv samt balkongfronternas insida
Vädringsställning och beslag
Odlingslådor, innanför balkongräcke
Övrigt, t.ex. sidopartier och beslag (målning av utsida balkongtak, balkongsida och balkongskärm)
Dörrblad, karm, foder (ytbehandling, utsida)
Låscylinder, låskistor och beslag
Fönster och fönsterdörrar
Yttre målning samt mellan bågar
Fönster och fönsterdörrar
Invändig målning av karmar och bågar
Målning av balkonggolv samt balkongfronternas insida
Dörrblad, karm, foder (ytbehandling, insida)
Ytbehandling, ytbeläggning och byte
Ytskikt, t ex tapeter eller annan ytbeläggning
Ytbeläggning och ytbehandling
Element (målning medlemmens ansvar)
Vattenradiatorer med ventiler och termostat (medlemmen ansvarar för målning)
Blandare, dusch, duschslag, vattenlås, bottenventiler, packningar
Ventilationsfilter (byte och rengöring av t.ex. filter i köksfläkt)
Ventilationsdon (från- och tilluftsventiler)
Kall- och varmvattenledningar inkl armatur (fram till stamledning)
Avloppsledningar med golvbrunn och sil inkl avloppsrensning (fram till stamledning)
Säkringsskåp och därifrån utgående elledningar samt elartiklar
Invändiga trappor i lägenhet
Trösklar, socklar, foder och lister
Källar- och vindsförråd som tillhör lägenhet (samma regler som för lägenhet betr golv, väggar, tak, dörrar, inredning mm)
Fristående förråd som tillhör lägenhet (samma regler som för lägenhet betr golv, väggar, tak, dörrar, inredning mm)
Sopskåp el. liknande (samma regler som för lägenhet betr golv, väggar, tak, dörrar, inredning mm)
Garage tillhörande lägenheten (samma regler som för lägenhet betr golv, väggar, tak, dörrar, inredning mm)
Avskiljande nätvägg i förråd